USE KEYBOARD ARROWS OR MOUSE TO BROWSE THROUGH IMAGES
INDHOLDSFORTEGNELSE, DD SYMPOSIUM 2018
Dansehistoriernes Sorte Boks, ved Karen Vedel - forslag til indholdets anvendelse er samlet i et diskussions- og et aktivitets-punkt
1: Vibeke Rørvig: Danse 1929-30 • Danserinden Vibeke Rørvigs notesbog med optegnelser af danse fra Jenny Møllers Balletskole • Hvem er koreograferne bag de danse, Jenny Møller underviser. Hvad ved du/I om dem? • Aktivitet: Omsæt noterne fra en af dansene til din egen eller en andens krop. Fx Anitras dans fra Edv. Griegs Peer Gynt. Find evt. musikken online.
2: Asta Mollerup – En pioner i dansk dansehistorie • Artikel om Asta Mollerups balletskole, skrevet kollektivt af en gruppe af hendes elever mange år efter hendes død • Er dette en fremgangsmåde, som du/I ser muligheder i? Er der dansehistoriske emner, du/I mener, det kunne give mening at dække kollektivt? • Aktivitet: Hvordan ville du/I tilrettelægge et sådant projekt
3: Archives Internationales de la Danse i Stærekassen 1 – 5 juni 1947 • Program for koreografikonkurrencen • Hvad var Archives Internationales de la Danse? • Aktivitet: Er der nogle træk ved de forskellige koreografiske indslag, som er særligt fremtrædende og hvordan forestiller du dig (i praksis), at de har været udmøntet på scenen?
4: Festival Ny Dans 1987 • Program for festivalen i Folketeatret • Hvilke af de kunstnere, som er repræsenteret på festivalen er stadig aktive i dag – og hvordan forholder det sig med de emner, som er oppe at vende i programartiklerne? • Aktivitet: Udtænk nye koreografiske scores med baggrund i Jorge Holguins ideer – og afprøv dem.
5: Teater 87. Nr. 37 • Bl.a. Anne McLymonts artikel om Festival Ny Dans 1987 Kan evt. læses i sammenhæng med…
6: Teater 88. Nr. 40 • Bl.a. Marie-Louise Kjølbyes artikel om Sæsonens Dans 1988 • Hvad tænker du/I om kunstformens behandling i teatertidsskriftet på baggrund af de to artikler? Hvordan er betingelserne for kvalificeret diskussion af dans og koreografi og hvilke fora for samme har vi i dag? • Aktivitet: Identificer min 3 fora, som enten behandler eller burde behandle kunstformen og overvej, hvad der kan gøres noget for, at den får mere synlighed. Gør noget ved det!
7: Teater Ét, nr. 81-82, dec. 1995-96 • Bl.a. Majbrit Simonsens kommentar – Dancin’ City • Hvad er Dancin’ City? Og hvilken betydning har den internationale festival for dansekunsten i Danmark? • Aktivitet: ???
8: Teater Ét, april 2000 • Dansemiljøet tager til genmæle • Hvad er kernen i dansedebatten i Teater Ét år 2000? Hvad er de mest påtrængende emner i dag? • Aktivitet: Udarbejd en plan for, hvordan disse emner sættes til debat og sæt den i værk?
9: Teaterbladet 1995 • KV artikel: Den energiske Frue Kan evt. læses sammen med ...
10: Trykt hæfte om • Rudolph Tegners Danserindebrønd • Hvor forskellige er de aftryk, som efterlades af hhv koreograf og dansepædagog Emilie Walbom og skulptøren Rudolph Tegner. Hvordan vil du forklare det? • Aktivitet: Foretag en kortlægning af de steder i byrummet/det offentlige rum, hvor dansen og den koreografiske kunst har sat et aftryk.
11: Dokument om Dans – den første danseredegørelse (2001) • Undersøgelse om dansens vilkår iværksat af forskellige organisationer i dansemiljøet • Hvad motiverer undersøgelsen? Hvem står bag og hvem deltager? Hvad er redegørelsens hovedfokus? • Aktivitet: Identificer de vigtigste spørgsmål i dag og revider spørgeskemaet, så det får nutidig relevans. Afprøv det på de andre i residensen.
12: Moderne Dans i Danmark – visioner og anbefalinger til en fremtidig politik for moderne dans (2003) • Kulturministerielt redegørelsesarbejde, som munder ud i en den første 5-årige bevilling til Dansens Hus • Hvad er anbefalingerne og hvad motiverer dem? • Aktivitet: Udarbejd nye anbefalinger, som modsvarer de aktuelle behov i dansemiljøet + en prioriteret plan for, hvordan de kan realiseres
13: En anden dans (2008) • KV ph.d.-afhandling omarbejdet til bog • Læsestof for de interesserede • Aktivitet: Lav en plan for historie”skrivningen” af begivenheder og fænomener i feltet efter 1975
14: Dance and the Formation of Norden (2011) • KV artiklen ”Strategically Nordic. Articulating the Internal Logic of the Field” • Overvej betydningen af det nordiske samarbejde inden for dans og koreografi med henblik på de strukturer og institutioner, som understøtter kunstformerne. Overvej vigtigheden af disse strukturer/institutioner i dag. • Aktivitet: Hvordan vil du/I i praksis støtte op om den eller de institutioner, du vurderer er de mest vigtige? Hvilke tre skridt kan implementeres allerede nu?