USE KEYBOARD ARROWS OR MOUSE TO BROWSE THROUGH IMAGES
WORKSHOPBESKRIVELSE, DD RESIDENS 2018 SARA HAMMING At fortælle historien er at stamme Workshop-sprog aftales i gruppen
– En praktisk workshop i performance writing og performance
At fortælle historien er at svare, og svare om igen og om igen, på en lidt anden måde imens et andet spørgsmål former sig
At fortælle historien er at stamme og stamme om igen om om igen, på en lidt anden måde imens en anden rytme former sig
At fortælle historien er at svare, og svare om igen og om igen, på en lidt anden måde imens et andet spørgsmål former sig
At fortælle historien er at stamme og stamme om igen om om igen, på en lidt anden måde imens en anden rytme former sig
Vi vil på workshoppens første dag generere et skriftligt materiale, og en række koreografiske principper. På workshoppens anden og tredje dag vil vi tage ud og stamme på forskellige steder i området rundt om Vestjyllands Højskole: På dansk (og på engelsk) er der flere betydninger af ordet stamme; det er en måde at tale på, hvor ord gentages mange gange og hvor der er blokeringer og tavsheder i sproget. "Stamme", betyder også at "komme fra” et sted, en gruppe mennesker kan kaldes en stamme og et træ har en stamme.
Stamme er både et udsagnsord og et navneord med flere betydninger. Det er et lidt svært ord, der er relateret til ordet rødder - det er et ord der svier. Vi vil arbejde med det i en række performances der giver os nogle erfaringer vi kan tale om. Vi arbejder med vidner - og ikke så meget med publikum - på de steder hvor vi stammer.
BIO Sara Hamming er performancekunstner og udvikler koncepter som performativt udforsker kræfter i det sociale. Scenen sættes på kroppen og midt i massen, i performances som kan beskrives som sociale skulpturer. Sara arbejder med tekst, objekter, koreografi og rum på platformen moribund, bl.a. med en serie af performances som hedder Bloody Mary - ikke rigtig nogen titel - som handler om historie og hvad der har fået et navn gennem historien og hvad der ikke har.
REFERENCELISTE
1. Henk Borgdorff, fra artiklen The production of knowledge in artistic research i The Routledge Companion to Research in the Arts