OM
'Danske Dansehistorier' er initieret af Andrea Deres, Carolina Bäckman, Nanna Stigsdatter og Stine Frandsen – to generationer dansere og koreografer, der arbejder freelance med base i Danmark. Vi har hver især stor erfaring med kollektive processer og selvproducering, og er allesammen engagerede i forskellige kollegiale og politiske tiltag og sammenhænge, i både ind- og udland.

Med en fælles interesse i kollegial vidensdeling og kunstnerdreven organisering, er vi gået sammen med et ønske om at engagere og styrke det danske dansemiljø. Initiativet er primært en kollegial sammenkomst, der på kunstnerens egne præmisser søger at skabe plads til kunstnerisk deling og fælles udforskning. Med udgangspunkt i en mangesidig og fragmenteret kortlægning af dansehistorier – subjektive og personlige perspektiver, der på legende vis relaterer til vores fortid, nutid og fremtid – er ambitionen at skabe en fælles grobund for fremtidig dansekunst i dansk kontekst.

Vi er interesseret i undersøge hvad der ligger til grund for den nutidige dans i Danmark. Hvem har været med til at tegne historien og hvem tegner den nu? Og hvordan kan vi begynde en fælles samtale om fremtiden på tværs af ståsteder? Danske Dansehistorier er et indspark til debat omkring kunstnerisk (med)ejerskab, mandat og tilhørsforhold. Vi har inviteret en række oplægs- og workshopsholdere, som med udgangspunkt i deres arbejde og perspektiv, vil inspirere til at finde frem til og dele "danske dansehistorier".

HVEM
Danske Dansehistorier 2018 henvender sig til alle med tilknytning til det danske dansemiljø – gammel som ung, aktiv som pensioneret, danser/koreograf/performer/skribent, boende eller ikke boende i Danmark, dansktalende eller ej – alle som føler sig interesserede og engagerede er velkomne.

Ps. Det danske dansemiljø er og har altid været internationalt, derfor vil både dansk og engelsk være hovedsprog for Danske Dansehistorier.

HVORFOR
Danske kunstneres hverdag er ofte præget af resultatorientering, korte ansættelser og økonomisk usikkerhed, hvor den kunstneriske agenda let drukner i produktionsarbejde og administration. Vores erfaring siger os, at kollegiale relationer og kunstnerisk udveksling på kryds af genrer og generationer, udgør en essentiel støtte i kunstnerens prekære arbejdssituation og lægger grund for kunstnerisk udvikling – såvel som evnen at påvirke kulturpolitiske strukturer.

Den moderne, nutidige, koreografiske dans har så langt vi husker haft svært ved at vokse stærke rødder inden for det danske kulturmiljø. Freelance dansekunstnere såvel som danserelaterede institutioner har været nødt til at bygge deres arbejde og praksis på en porøs og evigt skiftende grund – på godt og ondt – men fra vores perspektiv er det uden nogen form for kontinuitet svært at etablere sammenhæng og et stabilt kunstnerisk fundament at vokse videre fra.

Lige nu oplever vi et momentum i den danske eksperimenterende scenekunst, med en opblomstring i udviklingen af nye kunstneriske samarbejder og undersøgelser. Vores vision er, at Danske Dansehistorier kan være med til at bakke op omkring dette, med mulighed for at blive et tilbagevendende kunstnerdrevet projekt, skabt som et supplerende alternativ til allerede etablerede strukturer og institutioner.

KORTLÆGNING
Danske Dansehistorier 2018 lægger vægt på personlige, subjektive oplevelser og fortællinger af kunstneriske strømninger i (danse)historien. Vores ambition er dermed ikke at skrive den officielle danske dansehistorie, men i stedet få mulighed til at opdage de mange flerdimensionelle, brogede, kontrasterende perspektiver – fra fortid, nutid og fremtid.

DANSKEDANSEHISTORIER.DK er det virtuelle samlingsted, hvor dokumentation fra begge begivenheder løbende opdateres. Visuelt materiale, tekst og podcasts vil danne grundlag for en fragmenteret kortlægning af dansk dansehistorie, som forhåbentlig vil blive ved med at vokse.